Celková ztráta z provozování městské autobusové dopravy v Domažlicích za loňský rok činila 1 493 000 korun. Tu pravidelně radnice proplácí provozovateli linky – společnosti ČSAD autobusy Plzeň.

„Úhradu této ztráty za loňský rok jsme neschválili. Vedl nás k tomu rozbor nákladů za poslední léta,“ informoval na zasedání zastupitelstva radní Zdeněk Novák. V roce 2009 ztráta dosáhla výše 780 tisíc korun, o rok později byla na hranici 1,2 milionu korun. Loni  dosáhly náklady na 1 km 33,70 Kč, kalkulace pro letošek počítá už s částkou 36,87 Kč.

„V roce 2011 došlo k rozšíření linky o 9000 kilometrů, což bylo o 20 procent více než rok předtím, i přesto došlo k snížení počtu cestujících o šest tisíc,“ konstatoval starosta Miroslav Mach.

Rada města uložila odboru správy majetku připravit výběrové řízení na provozovatele MHD a zároveň provést analýzu nákladů provozu vlastní autobusové dopravy.

Radní tak mají v rukou podklady pro všechny tři možné varianty, kudy se provozování městské linky v Domažlicích může ubírat. Kromě pokračování dosavadní spolupráce s ČSAD autobusy Plzeň je ve hře tendr na provozovatele, do kterého by se mohly přihlásit další firmy nebo obstarání této služby ve vlastní režii prostřednictvím Domažlických technických služeb.

„Máme spočteno, že při hranici ročních nákladů okolo 1,5 milionu se vyplatí vlastní doprava,“ konstatoval Mach. Náklady na pořízení dvou menších autobusů, platy tří řidičů, servisu  a nafty by se vrátily po čtyřech letech, kdy by byly vozy splaceny. Jejich životnost je přitom osm let.

Mezitím probíhají jednání s vedením ČSAD autobusy Plzeň o možných řešeních.

„Při dalším setkání získáme přehled o jednotlivých spojích, jejich využívání cestujícími i s podrobnostmi, kolik seniorů je využívá,“ dodal starosta. Na základě těchto údajů se rada města může rozhodnout pro redukci některých spojů a tím snížení ztráty.