VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lyžování na Špičáku letos zdraží, ale začne rekordně brzy

PLZEŇ, ŠPIČÁK -Jediné pětihvězdičkové lyžařské středisko v západních Čechách šumavský skiareál Špičák zahájí provoz tuto sobotu. Jeho služby ale zároveň meziročně zdraží v průměru o 3,5 procenta. Včera (13. 11.) to uvedli jednatelé vlastníka areálu společnosti Sport Service Vladimír Kasík a Josef Treml s tím, že abonenti by to neměli příliš poznat. Pro ně jsou totiž připraveny nové typy jízdenek a slev.

14.11.2007
SDÍLEJ:

Vladimír Kasík ukazuje, kde na špičáckých sjezdovkách ještě chybí umělé zasněžování.Foto: DENÍK/Jiří Kokoška

„V současné době je na vrcholku Špičáku 70 centimetrů sněhu a na úpatí 50 cm. Zároveň mrzne, takže zasněžujeme i umělým sněhem,“ uvedl Kasík, podle kterého bude sobotní spuštění vleků nejrychlejším začátkem sezony za posledních deset let. Do letoška byla rokem, kdy začaly vleky nejdříve jezdit, zima 2005/06. To se špičácký areál spustil 23. listopadu. Ani tehdy ale nebyly v areálu tak dobré sněhové podmínky, jako se nabízí v těchto dnech.

Ceny zvýší DPH

Z dobrých sněhových podmínek mají vlekaři velkou radost. Minulá zima byla totiž extrémně krátká a výdělky minimální. Letos podnikatelé doufají, že loňské ztráty se podaří dohnat. „Nechceme to ale za cenu razantního zdražení. K tomu přistupujeme jen kvůli zvýšení daně z přidané hodnoty z pěti na devět procent,“ říká Treml.

Například jednodenní skipas v hlavní sezoně od 15. prosince do 15. března bude tuto zimu stát 490 korun pro dospělé a 330 pro děti. Minulou sezonu to bylo 470 resp. 300 korun. Sedmidenní skipas pak zdraží o stokorunu na 2750 Kč. Cena zůstane stejná u jednorázových jízd. Děti zaplatí 50 korun, dospělí 80. Ceník jízdného má letos celkem 74 položek. Dražších než loni je 42 z nich, tedy asi 57 procent.

Ceník jízdného Sport Service Špičák

Oprava: Hlavní sezona začíná až 15. 12.

Skipas bude sloužit jen v jednom středisku, druhé bude se slevou

Majitelé skipasů budou moci letos poprvé využít i jiný svah než sjezdovky na Špičáku. „Dohodli jsme se s provozovateli železnorudského areálu nad nádražím, že když k němu přijde někdo s naší denní nebo vícedenní jízdenkou, dostane u v další den slevu na jízdném. Stejně to platí i obráceně,“ říká Kasík. Dodal, že Sport Service vyjednává ještě s Českými drahami, aby skipas platil i jako jízdenka do vlaku mezi stanicemi Špičák a Železná Ruda, u nichž začínají vleky obou areálů. Podle Kasíka nebylo možné zařídit, aby v obou areálech fungovaly skipasy společně. „Obě střediska mají jiný odbavovací systém, takže se každý musí prokázat skipasem z druhého areálu a pak dostane novou jízdenku,“ uvedl.

Právě zavedení odbavovacího systému prý komplikuje dlouho zamýšlené sjednocení skipasů na celém Železnorudsku. Většina vlekařů by prý společný skipas uvítala. Překážkou jsou ale pro ně investice. Podle šest let staré studie společnosti Skidata, která je světovou špičkou v zavádění společných odbavovacích systémů, by sjednocení odbavování a výstavba terminálů přišla v celé oblasti na 25 milionů korun. Menší vlekaři si ale nemohou částku byť ve stotisících korun dovolit. Zároveň se bojí, že by terminály odhalily skutečný počet prodaných jízdenek, což mnozí nechtějí, například kvůli finančnímu úřadu.

Lyžaři by možnost většího počtu sjezdovek spíše přivítali. „Je to trochu nuda jezdit několik dní na stejném kopci. Je lepší jezdit jeden den na jednom místě, druhý den jinde a pak se třeba vrátit. To na Šumavě bohužel nikde nejde. Špičák a Železná Ruda by přitom byly ideálním místem pro společné jízdné, zvláště pak pro rodiny,“ říká Plzeňan Oldřich Kraus.

Skiareál přepraví 5500 lidí za hodinu

I nadále tak platí, že lyžařům na Špičáku jsou v rámci skipasu k dispozici jedna čtyřsedačková lanovka (1272 metrů, 2400 osob/hodinu) a deset různých vleků od dětských po tatrapomu. Jejich celková přepravní kapacita je 5500 osob za hodinu. Při průměrné návštěvě 1000 lidí v areálu na den to podle provozovatelů znamená, že čekací doba na vlek je do pěti minut. O víkendech v hlavní sezoně, kdy areál navštíví až 2000 lidí za den, je pak čekací doba do deseti minut.

Lyžaři se pak ze svahu mohou pouštět po pěti základních sjezdovkách. První je turistická s modrým označením. Dvojka a trojka jsou červené, stejně jako kratší sjezdovka Lubák. Černá čtyřka zvaná Šance má jedno české nej. Jedná se o vůbec nejprudší veřejnou sjezdovku v Čechách. V její horní části má v určitých místech sklon více než 40 procent. Včetně cvičných svahů je lyžařům k dispozici celkem 8,4 kilometru sjezdovek. Zhruba 80 procent z nich je uměle zasněžovaných.

Speciální jízdenka umožní i relaxaci

Novinkou letošní sezony je zavedení bodové jízdenky. Určena je lidem, kteří na dovolené nebudou chtít jen jezdit na lyžích. „Body, které si lidé nakoupí, se budou buď odečítat za lyžování, nebo je budou moci uplatnit například v hotelu Horizont v bazénu, sauně či při masážích,“ vysvětlil Treml.

Princip je takový, že zájemce si proti vratné záloze sto korun pořídí čipovou kartu a do ní si nechá načíst zvolený počet bodů, přičemž například 120 bodů vyjde dospělého na 1440 korun a dítě na 840. Za Jízdu na lanovce se pak odečte pět bodů, za vlek na Zalomeném (tatrapoma na trojce) tři body a na za vlek na Lubáku dva body.

Investice se posunuly o rok

Vzhledem k teplotám a nedostatku sněhu v minulé sezoně se na Špičáku nepodařilo uskutečnit některé plánované investice. Ty se proto přesouvají do příštího roku. Tou nejbližší je výstavba rozhedny na vrcholu Špičáku. "Chtěli bychom ji dokončit v létě příštího roku," uvedl Kasík. Mělo by se jednat o dřevěnou stavbu zhruba 30 metrů vysokou. Paramaetry by měla připomínat rozhednu na šumavském Boubíně. Pro rozhlednu se teď vybírá správné místo. Pak se budou žádat vládní a ochranářské instituce, zda stavbu v přírodně chráněné zóně schválí.

Dalšími vyhlídkami je postavit ještě jednu sedačkovou lanovku od parkoviště Kaskády zhruba do poloviny sjezdovky č. 3. "Sloužit by měla za prvé lidem, kteří přijedou na parkoviště nebo vlakem, aby se snadněji dostali do areálu a za druhé svátečním lyžařům, kteří si netroufají na prudší sjezdovky. Z konce lanovky totiž bude možné přejet na modrou jedničku a po ní sklouzat až na začátek zamýšelné lanovky," říká Treml, podle něhož lanovka vyjde na 45 milionů korun. I její výstavba ale záleží na povoleních úřadů, stejně jako rozšiřování sjezdovek v nejužších a nebezpečných místech.

Sport Service ale hodlá do roku 2010 proinvestovat až 120 milionů. Dvanáct z nich například padne na zařízení pro umělé dosněžování konce sjezdovky č. jedna právě k uvažované nové lanovce. V její blízkosti mají také vzniknout okruhy pro běžkaře. Dále se plánuje přestavba chaty Blaženka na moderní gastronomické zažízení. Ubytovací kapacita z Blaženky by se pak měla přesunout do plánovaného multifunkčního objektu u začátku hlavní lanovky. V objektu by měl být kromě 40lůžkového penzionu, také konferenční sál, nový servis a půjčovna, učebna skiškoly a infocentrum.

Související článek zde.

14.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Mláďata sokola stěhovavého na komínu Plzeňské energetiky
6

Na komínu Plzeňské energetiky se vylíhla mláďata sokola

Bratři Cavalerovi koncertují na plzeňském Metalfestu.

Blíží se Metalfest. Víme jaký bude program

Plzeňané objevovali skryté krásy i zajímavosti Božkova

Plzeň - Výstavy, koncerty, tanec, výroba šperků, společná večeře a především posezení a seznámení se s ostatními.

AKTUALIZOVÁNO

V Balkové na Plzeňsku se vzbouřili cizinci. Na místě zasahuje policie

Balková - Část cizinců v záchytném zařízení v Balkové na Plzeňsku dnes zahájila vzpouru a zabarikádovala se. Zasahuje proti nim policejní zásahová jednotka.

Pilař prodloužil smlouvu s Viktorií o rok a půl

Plzeň – Dobrá zpráva pro Viktorii Plzeň i její fanoušky. Záložník Václav Pilař prodloužil smlouvu s západočeským klubem až do roku 2019, to znamená o další rok a půl.

Nádorů přibývá. Bude léčba rakoviny slinivky úspěšnější?

Plzeň - Počet nádorů slinivky břišní enormně roste. Onemocnění je navíc často diagnostikováno v pokročilejších stadiích, a většina pacientů tak nemůže podstoupit operativní zákrok.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies