VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Škodovka pořád patří k Plzni

Plzeň - Málokterá značka proslavila Českou republiku ve světě tak jako plzeňská Škoda.

18.6.2014 2
SDÍLEJ:

Pavel HejdukFoto: Archiv

Historie firmy, kterou založil v Plzni hrabě Valdštejn a která má ve svém znaku okřídlený šíp s okem, symbol rychlosti, pokroku, volnosti, přesnosti výroby a vnímavosti k okolí, se začala v Plzni psát v roce 1859. Od hraběte ji v roce 1869 koupil její hlavní inženýr. V roce 1899 se firma transformovala na akciovou společnost a vyráběla se zde zařízení pro pivovary, cukrovary, doly, parní stroje, kotle, ocelové mostní konstrukce, zařízení pro železnice a orientovala se především na výrobu zbraní. V té době byla největším průmyslovým podnikem Rakouska-Uherska. To už ji ale znal svět pod jménem, které nesla po svém majiteli Emilu Škodovi. Po vzniku Československa rozšířila svůj výrobní program na výrobu lokomotiv, automobilů, letadel, lodí. V té době zde pracovalo více než třicet pět tisíc lidí. Za druhé světové války se Škodovi závody staly součástí nacistické zbrojní výroby. Po druhé světové válce, kdy bylo náletem spojeneckých bombardérů zničeno více než sedmdesát procent továrny, byl koncern zestátněn. Pokus o to přejmenovat ho na Závody jistého Vladimíra Iljiče vydržel až do roku 1965. Vypráví se historky, že se výrobky objednané, vyrobené v Plzni a odeslané zákazníkovi s cedulkami Vladimíra Iljiče vracely s požadavkem, že se stala chyba. Oni to přeci chtěli od Emila. Zákaznici se pak od takových výrobků začali odvracet A tak se Emil Škoda zase vrátil do Plzně. Do roku 1989 zde vyrobili více než 2400 elektrických lokomotiv jen pro Sovětský svaz. Po sametové revoluci se toho několik let kolem Škodovky dělo tolik, že to není možno popsat v tomto komentáři. Už už to vypadalo, že to budou třeba Soudkovy závody nebo Appian Group nebo Romano společnost bez omezení ručení. Ani České polici se nepodařilo rozkrýt a postavit před soud nikoho, kdo usiloval o to dostat se k velkým penězům a do názvu firmy dosadit své jméno. Nakonec by to prý ani nešlo, když Vladimír Iljič už je několik desítek let mrtvý.

Jednotlivé závody a provozy byly potom výhodně rozprodány. Jak pro koho. Byly prodány zahraničním firmám a nesou dnes honosná, Plzeňanům nic neříkající jména.

Vypadalo to, že symbolickou tečku Škodovce ale dali po vrcholových privatizačních manažerech obyčejní zloději barevných kovů. Ti v roce 2005 ukradli a zničili náhrobek zakladatele plzeňských strojíren, v hodnotě, oproti tomu, co se podařilo rozkrást, privatizačním manažerům, pouhých dvě stě tisíc korun.

Pokud to nevíte, Emil Škoda zemřel dne osmého srpna roku devatenáct a je pochován na Mikulášském hřbitově v Plzni. Jeho pohřeb byl obrovskou událostí, rozloučit se s ním a poděkovat mu za to, co dokázal, přišla tenkrát celá Plzeň a okolí. Náhrobek s bronzovým nápisem Emil Ritter von Škoda nechala osadit na hrob jeho rodina. Dílo si objednala od florentského sochaře Raffaela Romaneliho .A tak se vedle Plzeňanů, kteří ať už ve Škodovce pracovali, nebo s ní jen žili v jednom městě, rozplakali i památkáři nad nenahraditelnou ztrátou. Potom už se nejen v Plzni o Škodovce moc nemluvilo. Jako by Emil Škoda odešel někam, kde si ho snad budou více považovat.

A najednou se to stalo. Objevila se ŠKODA TRANSPORTATION, která vznikla ze zkrachovalé Škodovky a má dokonce České, dohledatelné majitele. Výrobce lokomotiv, tramvají, trolejbusů a vozů metra v současné době zaměstnává více než čtyři tisíce lidí, a to nejen v Plzni. Moderní výrobky s logem Škoda vznikají ve zcela novém zázemí, které bylo před několika lety postaveno na místě tradičního areálu za více než dvě miliardy korun. Do nového tisíciletí vstoupila Škoda Transportation jako silný a dynamický výrobce širokého spektra kolejových vozidel doslova pro celý svět.

Proč jsem se o tom všem rozpovídal? Vůbec ne proto, abych tady dělal Škodovce reklamu a nutil vás ke koupi jedné z nejmodernějších lokomotiv na světě.

Byl jsem v sobotu sedmého června na Dnu otevřených dveří, při kterém v areálu Škodovky otevřela ŠKODA TRANSPORTATION prostory, kde vznikají její světoznámé výrobky. Připravila pro návštěvníky i zajímavý program a řadu překvapení. Měl jsem přitom takový zvláštní pocit. Tisíce lidí valících se do areálu to všechno, co se tady děje, chtěli vidět. A nejen to, byli z toho nadšení! Byly mezi nimi celé rodiny. Staří, na dálku čitelní škodováci, kteří zde nechali kdysi kus práce a života. Jejich děti, ale i vnoučata prolézající moderní tramvaje, trolejbusy, vlaky…oni snad jednou… Byli tu i ti, kteří ve Škodovce nikdy nedělali, ale přesto jim ve městě chyběla, a proto natěšení přišli. Prý to bylo, když se o ní ve městě přestalo mluvit, jako kdyby se tu přestalo vařit pivo.

A sedmého v sobotu tu všichni byli jako u vytržení z toho, co viděli na vlastní oči. Proplétal jsem se mezi tisíci návštěvníky, kteří s obdivem prohlíželi nejmodernější lokomotivu Emil Zátopek, jednopodlažní vlak Regio Panter, moderní tramvaje pro Maďarsko a Turecko, elektrobus a hybridbus a nemohl jsem se vynadívat. Nejen já! Když jsem odcházel a pokoušel jsem se propracovat davem, který se nepřestával po stovkách do areálu Škodovky doslova tlačit, měl jsem takový pocit, že jsem ho zahlédl. Šel proti mně v davu Plzeňanů, kteří se nepřestávali valit dovnitř. Téměř žádné vlasy, brejličky a delší fous, frak i v tom vedru zapnutý na dva knoflíky a velký uzel na kravatě.

Věřte mi nebo ne, on se vrátil. Myslím, že se nepletu. Iljič, Soudek, Roman ani Apian to určitě nebyli. Ty bych poznal. I jeho jsem poznal.

Byl to on! Emil! Přátelé, on se vrátil! Už je zase v Plzni. Ve městě, ke kterému patří stejně jako pivo, stejně jako my, co si s hrdostí říkáme Plzeňáci, Škodováci a pivaři. Doufejme, že už tu zůstane! Navěky!

Pavel Hejduk

Autor: Redakce

18.6.2014 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Bednění, pod nímž se skrývá socha sv. Jiří.

Socha chátrá, 30 let je schovaná

Ilustrační foto.

Dvě problémové školy v kraji

AKTUALIZOVÁNO

Po brutální vraždě bezdomovce na Roudné zůstala ve stanu kaluž krve

Plzeň - Sobotní hádka dvou bezdomovců na Roudné skončila vraždou. Pachatel se po hrůzném činu šel udat.  

Ráj gladiol. Jaroslava má na zahradě přes 200 druhů

Žinkovy - Kdybyste teď navštívili Jaroslavu Rybákovou v Žinkovech, stoprocentně od ní dostanete krásnou kytici gladiol.

Na Mži vyplul i prezident s ochrankou

Plzeň – Černý superb s pražskou poznávací značkou si razí cestu přes množství diváků. Uvnitř automobilu sedí pan prezident se svou ochrankou.

Jak reklamovat koupený dům či byt

Koupili jste si vysněný byt nebo dům a máte pocit, že je dokonalý? Prvotní nadšení z dobré koupě mohou však zanedlouho vystřídat starosti s vadami, které se projeví až po čase. Víte, jaká práva v takovém případě máte? A jak nejlépe postupovat, abyste o ně nepřišli?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení