Potvrzeno. Novým majitelem Plzeňského Prazdroje bude japonská společnost Asahi Group Holding. Za převzetí Prazdroje a dalších východoevropských značek od společnosti SABMiller zaplatí téměř 200 miliard korun.

Prodej podniků SABMilleru v České republice, Slovensku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku a ostatních souvisejících aktiv je součástí podmínek sloučení s dalším gigantem AB InBev, které bylo dokončeno letos v říjnu. „Dohoda mezi AB InBev a Asahi ještě podléhá schválení Asahi jakožto vhodného kupce Evropskou komisí a udělení antimonopolního souhlasu Evropskou komisí," sdělila k prodeji tisková mluvčí Plzeňského Prazdroje Jitka Němečková. Dokončení prodeje se podle ní očekává v první polovině roku 2017.

Podle sládka Josefa Krýsla je japonský majitel pro Prazdroj dobrou zprávou. „Došlo k tomu, že pivovar koupila společnost, která se pivovarnictvím už zabývá delší dobu. Asahi patří v pivovarnictví do světové špičky," řekl Krýsl, který v Prazdroji působil 27 let.

„Pivovarnictví v Japonsku nemá takovou tradici, ale technicky jsou na vysoké úrovni. Navíc mají výborný výzkum," řekl Krýsl.

Zůstane kvalita?

Dobré pocity z nového majitele mají i zaměstnanci Prazdroje. „Asahi je pro nás tou nejlepší variantou. Je to zavedená pivovarnická společnost a také ctí tradice," řekla Deníku zaměstnankyně plzeňského pivovaru.

Primátor Plzně Martin Zrzavecký doufá, že nový majitel zachová výrobu v Plzni a udrží dobrou pověst místního piva. Zrzavecký v létě oslovil premiéra Bohuslava Sobotku s žádostí o pomoc při získání Prazdroje do vlastnictví města či státu. Podle jeho nynějších slov by si ale sumu, za kterou Asahi pivovar koupil, nemohlo město a zřejmě ani stát dovolit.

Podle Josefa Krýsla, který staví minipivovary po celém světě, se lidé nemusí obávat toho, že by s novým majitelem přišel pokles kvality piva. „Toho se nebojím. Není nejmenší důvod, proč by se to mělo měnit. Charakteristická chuť je dlouho daná a pivo se velmi dobře prodává," dodal Krýsl.

Gigant z Japonska

Společnost Asahi byla založena na konci 19. století, sídlí v Tokiu. Pivovar Asahi Breweries je s podílem zhruba 38 procent na trhu největším pivovarem v Japonsku. Kvůli klesající spotřebě piva v Japonsku hledá Asahi akvizice ve světě.

V minulých letech firma investovala v Austrálii, na Novém Zélandu nebo v Číně. Na českém trhu není společnost nováčkem. V pražském pivovaru Staropramen se už 16 let licenčně pro evropský trh vyrábí nejpopulárnější značka japonského pivovaru – Asahi Super Dry. Otázkou zůstává, zda bude výroba probíhat u konkurence Prazdroje i nadále.