Na tyto dvě trati chce totiž hejtmanství vypsat výběrové řízení, vítězné vlaky však na koleje vyjedou nejdříve v prosinci 2013. Tendry se týkají osobních vlaků, které platí kraj. Shodou okolností jde o stejné trati, na nichž stát omezuje rychlíkovou dopravu.

Kraj před dvěma lety podepsal s ČD smlouvu na deset let, přesto musí do roku 2019 provést výběrové řízení na téměř všechny tratě. „Příští rok na podzim vypíšeme tendr na budějovickou a chebskou trať ,” potvrdil vedoucí odboru dopravy Jaroslav Vejprava s tím, že další úseky budou následovat. „Výjimkou je jen domažlická trať, na niž ČD nasazují nové vlaky.”

Stát kvůli úsporám seškrtal rychlíky, teď některé vrací. Původně neměl od letošního 11. prosince vyjet první ranní rychlík z Prahy přes Plzeň na Cheb a poslední večerní v opačném směru. „Nakonec se vrátila chebská větev, rychlíky tu budou jezdit jako dosud - tedy denně,” uvedla Marcela Benediktová ze společnosti POVED, která má železniční dopravu v kraji na starosti.

Změny u rychlíků

R 750 Praha (4:10) - Plzeň (5:50) - Cheb (7:38) • R 767 Cheb (20:31) - Plzeň (21:52) - Praha (23:54)

Měly být zrušeny, nyní je v plném rozsahu zachován úsek Cheb - Plzeň, vlaky pojedou denně.

R 668 Č. Budějovice (20:01) - Plzeň (21:58) • R 921 Plzeň (20:03) - České Budějovice (21:59)

Měly jezdit jen v neděli a ve svátek, po úpravách vyjedou také v pátek.

Je pravděpodobné, že zrušení těchto rychlíků není konečná verze, další mohou následovat. O penězích pro rezort dopravy se totiž bude ve Sněmovně debatovat ještě při projednávání rozpočtu. „Zatím máme konečnou verzi. Každé další škrty by se promítly od dalšího čtvrtletí, další rychlíky by tedy mohly ubýt od března,” míní mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla s tím, že i seznam rychlíků, na jejichž základě SŽDC vytváří jízdní řády, není finální. „Je to jen poslední verze, ale už bylo nutné začít na grafikonu pracovat,” dodal Halla.

Všechny kraje se navíc s ministerstvem dopravy dohadovaly o 600 milionů korun, o něž chce stát zkrouhnout příspěvek krajům na regionální dopravu, pro Plzeňský kraj se jedná přibližně o 50 milionů korun. Kraje tvrdí, že na ně mají podle dva roky staré dohody nárok po dobu příštích osmi let, ministerstvo dopravy je však nechce dát.

Nyní to vypadá, že stát peníze pro příští rok přece jen pošle v plné výši. „Není to zatím jisté, nic nemáme na papíře,” podotýká hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD). Situace, kdy by kraje musely začít škrtat zejména málo vytížené a noční spoje, je tak zřejmě zatím zažehnána. Ale jen do příštího roku, pak začne vyjednávání nanovo.

Náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD) upozorňuje, že vzhledem k tomu, že 70 % nákladů na veřejnou dopravu jsou pevné částky za průvodčí, zabezpečení a podobně, znamená odepřený příspěvek státu velký zásah do rozpočtu. „Je to sice osm procent nákladů, které platíme ČD za veřejnou dopravu, ale ve skutečnosti to znamená ohrožení až čtvrtiny spojů,” varuje Bauer.

Prozatím zažehnána je i hromadná žaloba, kterou na vládu chtěly podat kvůli zmíněným 600 milionům všechny kraje. „Žaloba je dopracovaná a připravená. Dokud s námi ale vláda jedná, není důvod ji podávat,” upozorňuje hejtman Chovanec.