Akci pořádala Krajská hospodářská komora Plzeňského kraje. O možnostech obchodu v Jekatěrinburské oblasti informovala ředitelka tamní kanceláře české agentury na podporu obchodu CzechTrade Jana Brzoňová.

Jaké je v současné době prostředí pro obchod v Jekatěrinburgu?
V poslední době je to samozřejmě složitější, stejně jako všude jinde. Krize se tu projevuje. Ale už je vidět určité vylepšení. Myslím si, že během roku se to stabilizuje. Je to tam vázáno i na výměně gubernátora. Teď nastupuje nový, mladší, který bude k obchodování přistupovat trochu jinak, mělo by to být i pro naše firmy pozitivní.

S jakými obory mají české firmy šanci v této oblasti uspět?
Nejvíce se uplatní ty, které jsou zaměřené na těžké strojírenství, energetiku a stavebnictví. To teď sice v krizi trochu opadlo, ale zase se to začíná lepšit. Naopak se spotřebním průmyslem to moc smysl nemá. Podobné je to s potravinami. Jsou velmi náročné na certifikaci.

Víte o nějakých firmách z Plzeňska, které by se na trhu prosadily?
Plzeňské firmy tam působí především přes subdodávky. Zrovna teď pracujeme na zakázce součástek pro kolejová vozidla. O Plzni tam hodně ví. I díky tomu, že v hokejovém týmu Jekatěrinburgu působí plzeňský trenér Sýkora a je tam úspěšný. I to může svým způsobem firmám z regionu pomoci. Jinak obecně Česká republika tam má dobrou pověst. Nedávno jsem byla u podpisu jednoho kontraktu a zástupce ruského partnera řekl: „Já vím, že jste dražší, ale mohu se spolehnout, že když řeknete nějaký termín, dodržíte jej. Takovou jistotu bych u ruské firmy neměl.“

Na jaké problémy může česká firma při obchodování v Jekatěrinburgu narazit?
Asi největším problémem je v současné době neznalost ruského jazyka. Ta je v podstatě nezbytná. Anglicky tam umí tak technici ve strojírenství, a to ještě tak dva tři ve firmě. Mělo by asi platit, že pokud chceme někde obchodovat, měli bychom znát jazyk zákazníka.

A co se týče administrativy a úřadů?
Velké problémy bývají s certifikací a také s celními záležitostmi. Je to případ od případu. Záleží na tom, s kým jednáte na druhé straně. Je dobré najít někoho, kdo místní situaci zná a ví, kam se obrátit. Důležité je také propočítat si náklady, aby se obchodování vyplatilo. Přeci jen, je to vzdálenost pěti tisíc kilometrů a logistika tam může být složitá. My samozřejmě firmám poradíme i pomůžeme s hledáním kontaktů. Rozhodnout se ale musí už samy.