Zkušená dvojice se na voze Škoda 130 RS držela v čele kategorie do 1300 ccm. Do cíle dvoudenního závodu zbývalo absolvovat tři poslední rychlostní zkoušky, když jim vůz vypověděl službu.

„Pro závadu řazení převodovky jsme museli k naší velké lítosti v závěru závodu odstoupit. Byla to hrozná škoda a pro nás obrovské zklamání,“ líčí své pocity Václav Pech starší.

Závod na ostrově Elba je součástí desetidílného seriálu mistrovství Evropy historických vozidel. „Startovat zde mohou vozy vyrobené do roku 1978. Auta přitom podléhají přísným technickým přejímkám, stav vozidel musí striktně odpovídat době, kdy byla vyrobena,“ připomíná pětinásobný mistr republiky v rallye.

Nápad zúčastnit se veteránského šampionátu se zrodil při letošní Barum rallye. „Zlínský podnikatel Ladislav Hoferek, který je velkým fandou škodovek, mně při Barum rallye nabídl, abych si na Škodě 130 RS projel jednu rychlostní zkoušku. Neodolal jsem a po letech se svezl v autě, ve kterém jsem závodil,“ vypráví Václav Pech starší.

„A za pár dnů mě pan Hoferek, který má doma čtyři historické škodovky, oslovil a nabídl mi vůz a účast na Rallye Elba v barvách jeho týmu AV Engineering. Dlouho jsem se nerozmýšlel, taková nabídka se neodmítá. Řekl jsem si, že se už nemusí opakovat a akceptoval ji,“ říká.

Václav Pech starší přibral do party dlouholetého spolujezdce a kamaráda Františka Šimka. „Řekl jsem Frantovi, že nechci slyšet nic o tom, jak si musí plnit povinnosti ve své autoškole. Shodli jsme se oba svorně, že na týden své firmy opustíme a vyrazíme na Elbu,“ usmívá se Václav Pech starší.

Na ostrov, kam byl vyhnán kdysi Napoleon, dorazili i s týmem mechaniků AV Engineering s několikadenním předstihem. „Chtěli jsme se dopředu seznámit s tratí a zmapovat ji,“ vysvětluje Václav Pech starší.

Samotný závod odstartoval v pátek. „Rallye Elba patří mezi nejtěžší závody seriálu mistrovství Evropy. Trať vede úzkými silnicemi, asfalt je velice hladký. Navíc ráno je jeho povrch od moře zvlhčený a tím pádem kluzký. K tomu spousta ostrých zatáček. No, zazávodili jsme si opravdu parádně, teplo bylo venku i ve voze. Takhle už jsem závodní kombinézu dlouho nepropotil. Ale zážitek to byl jedinečný,“ pochvaluje si Václav Pech starší.

Zajímavé bylo i převýšení na trati. „Odstartujete z nula metrů nad mořem, vzápětí vyjedete do kopců a ocitnete se v nadmořské výšce několika set metrů,“ popisuje nezvykle členitý profil trati.

Při závodu byl ve spojení se svým synem Václavem, který jel ve stejnou dobu Rallye Příbram, při které slavil svůj pátý mistrovský titul.

„Hecovali jsme se na dálku, po každé erzetě jsme si volali. A syn mně udílel rady, jestli mám v pořádku to či ono a nebo zda jsem na něco nezapomněl. Tyhle rady rozdávám obyčejně já jemu, když závodí, a teď to bylo naopak. Musím ale říci, že Vašek už je zkušeným pilotem a mnohé, co mně do telefonu sděloval, jsem si vzal k srdci a při závodu i využil,“ chválí syna otec.