„Z místa nehody jsme se vrátili až v noci na středu. Trosky vrtulníku jsme převezli k dalšímu prozkoumání a zajišťujeme si také veškeré potřebné podklady," řekl včera k postupu vyšetřování starší technický inspektor ÚZPLN Lubomír Stříhavka.

Podle něj přesné příčiny nehody nebudou známy ještě několik měsíců. „Při havárii s úmrtím si na validní výsledky šetření ještě musíme počkat," vysvětlil s tím, že pády vrtulníků nelze nijak paušalizovat.

„Tento typ vrtulníku (Robinson 44, pozn. red.) má dvoulistý rotor, ten s sebou nese určitá omezení a nevýhody. Budeme ověřovat mimo jiné právě i možnost, že nebylo za letu přihlédnuto k těmto specifickým vlastnostem," řekl inspektor s tím, že upozornění na negativní vlastnosti je uvedené v manuálu.

Vrtulníky Robinson typu 22 (dvoumístné) a 44 (čtyřmístné) patří k nejrozšířenějším soukromým strojům. „V České republice je pro ně servis i zázemí. Jsou však velmi rozšířené také v ostatních zemích, a to jak v Evropě, tak ve Spojených státech amerických," informoval inspektor. Na celém světě jich podle něj létají tisíce, jen v České republice jsou jich desítky.

„Vzhledem k tomu, že je vrtulník tohoto typu u nás nejrozšířenější, tak proporcionálně s tím samozřejmě řešíme také nejvíce nehod právě u tohoto typu," dodal inspektor.

Na palubě stroje, který se zřítil u Rybnice, byl v době pádu nejvyšší instruktor společnosti GES-AIR a s ním i bývalý student. Stroj byl před vzletem v pořádku. „Stroj měl platné všechny revize," uvedl majitel GES-AIR Josef Svěcený, kterého informace o zřícení vrtulníku zastihla na dovolené v zahraničí.