Všechny loňské nehody způsobili řidiči motorových vozidel, letos tomu ale bylo jinak, i přesto, že na straně strojvedoucího vina nebyla. „Jednu nehodu zapříčinil chodec,“ sdělila mluvčí západočeských policistů Martina Kohoutová. Ta podotýká, že i když je v objemu nehodovosti procento kolizí na přejezdech poměrně malé, o to vážnější a tragičtější následky mají střety s vlakem.

Uvedená nehoda s chodcem se stala na začátku ledna na nechráněném železničním přejezdu v Nové Roli na Karlovarsku. Projíždějící vlak zde srazil padesátiletého muže, pro kterého musel přiletět vrtulník. „Zraněný muž nerespektoval světelné ani zvukové výstražné zařízení, které bylo v době střetu v činnosti,“ sdělil tehdy karlovarský policejní Pavel Valenta. Podle místních lidí muž přecházel trať za dodávkou, která koleje také přejížděla na červenou, a uklouzl.

Během přejíždění kolejí je nutné zvýšit opatrnost a přesvědčit se, zda lze přejezd opravdu bezpečně přejet. „Na přejezdech je zakázáno předjíždět. Řidič se nesmí v místě dlouho zdržovat, otáčet či tam dokonce zastavit,“ říká Kohoutová.

Ta dále upozorňuje, že množství řidičů nedodržuje na přejezdech maximální povolenou rychlost. „Svíti-li na zabezpečovacím signálním zařízení přerušované bílé světlo, má řidič je padesátikilome­trovou rychlostí. Pokud světlo nesvítí a nebo se jedná o přejezd bez signalizačního zařízení, rychlost se snižuje na třicet kilometrů v hodině,“ vysvětluje Kohoutová. Jakmile na přejezdu svítí červená světla, řidič na něj vjet nesmí. „Je třeba respektovat i doplňkové signály, jako závory či zvonění,“ dodává.

Pokud dojde k takové situaci, že řidič na kolejích uvízne, musí vozidlo co nejrychleji odstranit. Když to nestihne, musí počítat s tím, že jeho vozidlo bude totálně zdemolované a že bude muset uhradit způsobenou škodu. „V takovém případě může být viník stíhán i pro trestný čin obecné ohrožení,“ uvádí mluvčí. Když se auto ocitne mezi staženými závorami, rada je následující. „Nezbývá než se rozjet a závory přerazit. Jsou na to totiž konstruovány,“ doplňuje Kohoutová s tím, že i poté se viník nevyhne zaplacení škody.

Na železničních přejezdech loni zahynulo 43 lidí, což je o dvanáct více než v roce 2007. „Na 127 stoupl i počet zraněných. V porovnání s rokem 2007 je to o deset více,“ konstatoval Zdeněk Neusar, mluvčí drážní inspekce.