Výstavu, která potrvá do 2. dubna, připravila Unie výtvarných umělců plzeňské oblasti a pomohl také autorčin syn Jindřich Šlechta, rovněž restaurátor.

„Když se ke mně dostala pozdně renesanční či raně barokní kachlová kamna určená pro velhartický hrad, představovala asi třicet beden střepů. Navíc byla už dvakrát v historii přestavována a nyní jsou opatřena horkovzdušným systémem. Restaurování trvalo více než dva měsíce a kamna jsou opět také funkční,“ přiblížila Věra Šlechtová na výstavě jednu z mnoha svých restaurátorských prací. Historická keramická kamna obnovovala například i na zámcích Červená Lhota a Hluboká, nedávno zvítězila v celostátní soutěži na restaurování 23 kamen na zámku Kozel. Výstava přibližuje také její obnovu lidových podmaleb na skle pro muzea v Domažlicích, Rokycanech, Tachově, Stříbře, pro České Budějovice či Židovské muzeum v Praze. Mezi čtyřmi tisíci předměty od gotiky po 20. století, které restaurovala, je i řada prací pro Západočeské muzeum v Plzni.

„Miniatury vytvářím pod lupou na slonovou kost, získanou například ze starého klavíru nebo z biliárových koulí, a na ivorine – napodobeninu slonoviny. U portrétů v miniatuře se snažím vždy také o nějakou výpověď, o příběh,“ říká autorka nad miniaturními portréty prezidenta Václava Havla a jeho dvou žen. Na dvě desítky ocenění za miniatury má z prestižních přehlídek v Kanadě, USA, Švédsku, svá díla vystavovala i v Austrálii či ve Spojených arabských emirátech.

„Maluji v podstatě pro sebe, proto téměř nevystavuji,“ říká rodačka ze Spáleného Poříčí o své volné malířské tvorbě. „Její obrazy přinášejí zamyšlení nad během světa, životem člověka i zvířat, nad květinami a světem přírody a lidí vůbec,“ shrnuje předsedkyně Unie výtvarných umělců plzeňské oblasti Jana Potužáková.