VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Výstava nabízí pohled na osobitý styl grafika Milana Bauera

Plzeň - Až do 6. září mají Plzeňané možnost se setkat s tvorbou plzeňského grafika Milana Bauera na jeho výstavě grafik v Pivovarském muzeu v Plzni.

19.6.2015
SDÍLEJ:

Pivovarské muzeum v PlzniFoto: ČTK

V letošním roce kdy výtvarník slaví významné životní jubileum je tato rozsáhlá prezentace úspěšnou bilancí jeho pozoruhodné, nejen grafické tvorby. Milan Bauer po studiích na Střední keramické škole v Bechyni, se keramické tvorbě nikdy nezačal věnovat. Velice rychle se ale zorientoval v různých grafických technikách.

V poměrně krátké době zaujal jasné postavení mezi předními českými grafiky. Laickou i odbornou veřejnost zaujal svým osobitým stylem, který se vyznačuje po formální stránce detailním propracováním daného námětu, jehož ústředním motivem bývá často starodávná technika.

Hlavním tématem je zpracování technických artefaktů do poetických grafických kompozic. Fantazie výtvarníka mnohdy předčí představy autorů těch nejfantastičtějších románů science fiction, kteří vymezují svůj prostor spekulativními technologiemi, přírodními jevy nebo dosud neznámými formami života. Na rozdíl od těch, kteří zařazují své „příběhy" do vesmíru, budoucnosti… nás on nechává, podaří-li se nám vstoupit do jeho grafických příběhů, v čase současném ve kterém nás ale dokáže „ obklopit" magickou atmosférou plnou poezie. Netouží ale a nesnaží se umocňovat věrohodnost svých grafik, svého obrazového celku, a tak se mu daří přibližovat se až k science – fiction, k vědeckofantastickému žánru. Vznikla a neustále vzniká řada grafických listů inspirovaných starou technikou, ať už se jedná o různé samohyby, motocykly, lokomotivy, nebo i lehce strašidelné artefakty.

Inspiraci čerpá nejen z knih anatomie, starých katalogových listů továren, výkresů a starých reklamních materiálů. Prokresluje a rozkrývá vnitřní detaily objektů. Vyvolává obraz poetické vize, naznačuje další významové vazby, zvyšuje poetické napětí a vyzývá k fantazii. Perfektně dokáže především na větších plochách svých grafických listů vytvořit kolem ústředního technického motivu kompozici zdánlivě nesouvisejících výtvarných artefaktů, kterými působí na senzibilitu člověka. Doslova dráždí přebytkem vizuálních informací. Jako by nastoloval snovou představu reality v intencích dávného renezančního poznatku, kdy na umění začaly mít vliv nové objevy nejen ve vědě, technice, přírodních vědách…

Bauer klade důraz na člověka, na lidský rozum, poznání a pozemský život. Tak jako se renesanční člověk vymaňoval ze středověkého způsobu myšlení a od boha se začal obracet i směrem k člověku samému, k přírodě, k technice… dokáže výtvarník nezvyklými kombinacemi mnohdy nereálných technických monster, vytvořit úchvatné kompozice, ke kterým dokáže přiřadit ještě i jiná významová poselství která, jsou plná, pro mnohé z nás, doposud nepoznanou poezií. Bez nadsázky je možné jeho grafickou tvorbu označit jako „poezii techniky". Základním výrazovým prostředkem je čárový lept doplňovaný barvou na podkladě tisku z několika desek. Dokonalá znalost jak techniky leptu, tak i dalších hlubotiskových technik jen povyšuje jeho práce.

Kromě tvorby grafických listů se Milan Bauer věnuje grafickému designu, grafické úpravě knih (Šumavské vzpomínky na časy, kdy práce voněla dřevem), kalendářů a časopisů (Vítaný host na Šumavě a v Českém lese). Výstava přináší i ukázky těchto jeho Praci. Výtvarník je členem Spolku českých umělců grafiků Holar. Ve francouzském Chamolieres získal v roce 2014 na prestižní přehlídce grafiky cenu poroty. Ve druhé polovině roku 2014 byl vybrán jako autor dopisnice a známky k výročí Českého vynálezce Josefa Božka, kterou vydala ČESKÁ POŠTA. Jeho grafické listy a ex-libris jsou ozdobou soukromých sbírek i muzeí nejen u nás, ale po celém světě.

Pavel Hejduk

Autor: Redakce

19.6.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační foto

Naši prvňáci ze 7. ZŠ Plzeň

Cena povinného ručení plíživě stoupá. Pojišťovny na něm tratí

Povinné ručení by mělo podražit. Důvod je prostý, už delší dobu nevydělává a pojišťovny na něm navíc tratí. Kdo zdražení pocítí nejvíce a kdy k němu vlastně dojde, vysvětluje Zbyněk Kuběj, analytik neživotního pojištění Partners.

Nejslavnějšího rodáka Dobříče už připomíná pamětní deska

Dobříč – Malíř a ilustrátor Václav Karel se narodil v roce 1902.

V centru Plzně nefungovaly semafory, dopravu řídila policie

Plzeň - Policie se o nefunkční světelné signalizaci dozvěděla až z kamerového záznamu. 

ON-LINE: Ptali jste se lídra KDU-ČSL Stanislava Antoše

Plzeňský kraj - Krajský lídr KDU-ČSL pro blížící se parlamentní volby a místostarosta Domažlic Stanislav Antoš odpovídal čtenářům Deníku v on-line rozhovoru. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení