Jako hlavní hvězda se představí Motörhead, kteří si přejí pro každého muzikanta oddělenou šatnu a musí v nich být povoleno kouřit. Frontman kapely, rock´n´rollovým životem protřelý Lemmy Kilmister, si pro organizátory připravil seznam, na kterém dominuje láhev jeho oblíbeného Jacka Danielse, následuje gin, růžové víno, vodka, balík piv nebo například uzený losos, borůvkové jogurty či zásoby ovoce a několika druhů masa. „Náhražka másla, u které není poznat, že to není máslo," stojí také v seznamu téměř třiceti různých druhů jídla a pití pro Kilmistera. Organizátoři mu vše musí připravit.

„Pokud se na něco zapomene, tak to někdy bývá problém. Jsou kapely, které přijdou do šatny a přepočítají vše, co tam je, a pokud ne, trvají na splnění," říká stagemanager festivalu Plzeňan Petr Choura. Podle něj byl největší zádrhel u technických požadavků britských Motörhead.

„Chtěli zvukový pult, který vůbec v České republice není k dostání. A tak si jej vezou z Anglie," dodává Choura, jehož překvapil i požadavek britského zpěváka Petera Dohertyho. Tomu musí zajistit kytaru. Dohertyho seznam dále obsahuje víno a pivo. Zlatavý mok však nepožaduje plzeňský, preferuje Staropramen, Budvar a irský Guiness. Jako pravý Brit chce mít připraven čaj, dále čokoládové tyčinky a po skončení koncertu pizzu nebo sendvič. „Musíme se také domluvit s restauracemi, které by splňovaly nároky kapely a uvařily pozdě v noci," uvádí Choura.

Chuť na sladké mají také švédští Dead By April, ti chtějí Kinder vajíčka, britští Modestep a rakouští Parov Stelar zase mix sladkých bonbónů a kvalitní šampaňské.

Petr Choura: Mít spokojenou kapelu je základ úspěchu

Na tři dny se stane Plzeň Mekkou rockových fanoušků, první ročník mutace festivalu Rock for People odstartuje v pátek. O přípravách akce s Deníkem hovořil stagemanager akce Petr Choura, ředitel Divadla pod lampou.

Petr Choura, ředitel plzeňského klubu Divadlo pod lampou.

Je v požadavcích kapel na Rock for People Europe v Plzni něco neobvyklého?
Největší zádrhel byl u Motörhead, kteří požadují zvukový pult, který vůbec v České republice není. Takže nakonec si pult vezou sami z Anglie a festival jim ho musí zaplatit. V jejich případě se také musel komunikovat světelný plot, který v požadavcích mají zcela odlišný od festivalového. Nakonec akceptovali festivalový.

Měl ještě někdo zvláštní přání?
Parov Stelar, ti si vezou vlastní LED stěnu. My připravujeme techniku k tomu, aby šla zavěsit a zprovoznit. Ta LEDka je ale od české firmy a jede s nimi celou tour. Často se také naráží na problémy v DJ technice, kde většinou požadují nejnovější produkty, které tady ještě nejsou moc rozšířené, a někdy bývá problém je zajistit. V tomto případě například u kapely The Ting Tings.

Je pravda, že Peter Doherty přijíždí bez kytary?
Kytara je v podstatě běžný požadavek u kapel, které se přepravují primárně letadlem. U interpreta, který hraje sólo a jede nightlinerem, tedy luxusním obytným autobusem, je to podivné. Kytara se pak musí půjčit u firem, které se tím živí. V některých specifických případech se nástroje půjčují od jiných vlastníků nebo se musí nechat přivézt z jiné země, kde je daná věc k dispozici. V případě Dohertyho je také trochu úsměvný požadavek na zvukový pult úplně nejvyšší třídy, který v ČR vůbec není. Muselo se to s nimi řešit a hledat přijatelnou náhradu pro obě strany.

Kdo se o všechny požadavky kapel stará?
Požadavky kapel jsou složené z tolika věcí, že každý z nás má na starosti nějakou sekci. Jeden člověk má na starosti šatny včetně cateringu, další technické věci, jiný zase dopravu, další ubytování. Vše se to pak potkává na jednom místě a ověřuje se, že jsou podmínky splněny. Pokud něco nedokážeme, musíme komunikovat s partnerem na druhé straně a řešit adekvátní náhradu nebo jiné řešení. Kapela poté dostává kontakt na člověka, který se o ně po dobu jejich pobytu v místě konání festivalu až do doby jejich odjezdu stará.

Co by se stalo v případě, že něco opomenete?
Pokud něco neseženeme, tak je potřeba o tom dát dopředu vědět člověku, který má na starost kapelu, a s ním řešit eventuální náhradu nebo najít jiné řešení. Někdy si muzikanti věci přivezou a festival musí zaplatit náklady. Pokud se na něco zapomene, tak to někdy bývá problém. Catering a technika jsou důležité. Mít spokojenou kapelu a lidi kolem ní je základ úspěchu. Pokud je catering a péče v pořádku, kapely jsou vždy přístupnější a dokáží občas něco přehlédnout. Ale samozřejmě se najdou takové, které přijdou do šatny a přepočítají vše, co tam je, jestli to odpovídá jejich požadavkům, a pokud ne, pak trvají na splnění. V tu chvíli je nutné udělat diplomatické rozhodnutí zda splnit, nebo ne a riskovat, že s kapelou budou problémy.

Jak probíhá samotný nákup věcí? Někteří muzikanti si poručí alkoholu, pití a jídla víc než dost.
Jeden člověk si z jednotlivých seznamů interpretů vytáhne vše, co je potřeba, sestaví celkový přehled nákupu a hledá dodavatele, kteří to jsou schopni dodat. S tím souvisí například domluva se specializovanými restauracemi, které by splňovaly požadavky konkrétní kapely. S těmi je pak potřeba vyřešit vše potřebné jako například vaření pozdě v noci a podobně. V některých případech se věci nechávaly posílat například z Anglie. Ale to bylo spíš dřív. Teď se hodně šetří. Někdy bývá problém například zajistit čistírnu oblečení. Kapela potřebuje po koncertě vyčistit kostýmy a poměrně brzo odjíždí, takže je třeba mít čistírnu schopnou věci vyčistit klidně i po půlnoci.