VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Máša Caltová: Diváci okamžitě poznali Procházkův talent

Plzeň – Klíče na neděli, prvotina Antonína Procházky, měly v Divadle J. K. Tyla v Plzni premiéru v roce 1988.

30.1.2014
SDÍLEJ:

Máša CaltováFoto: Archiv

Tehdy pětatřicetiletý herec napsal role svým kolegům tak zvaně na tělo a zároveň se přesně trefil i do vkusu diváků. Inscenace měla na sto repríz a od té doby se hrála s úspěchem na prknech mnoha dalších českých i zahraničních divadel a dočkala se i televizní podoby. Pro jevištní ztvárnění hru tehdy jako dramaturgyně připravovala Máša Caltová.

V Divadle J. K. Tyla uvedl Antonín Procházka svoji první hru – Klíče na neděli. Vy jste byla dramaturgyní tohoto představení. Vzpomínáte si, jak spolupráce vznikla?
Viděla jsem představení jeho autorského Divadla malých norem. A protože jsem se výborně bavila, zeptala jsem se Toníčka, jestli by pro nás neupravil nějakou hru. Zeptal se, proč by přešíval starý kabát, a za relativně krátkou dobu přinesl Klíče na neděli. Bylo to ještě za totality a mne bavilo, jak v téhle komedii dokázal postihnout, čím jsme se trápili a co nám otravovalo život. Především to byla nemožnost dělat práci odpovídající talentu. A přesto, že šlo o krizi manželství způsobené stereotypem, zachytil problém s espritem a humorem. Dramaturgicky nešlo o zásadní úpravy, ale o dotažení situací. Vzpomínám si, že původně tam měl dvě děti a o těch se ale v konečné verzi jenom vyprávělo.

Bylo vám už tehdy jasné, že držíte prvotinu talentovaného autora?
Samozřejmě. Ale i kdyby mi to jasné nebylo, diváci by mě přesvědčili. Klíče na neděli dosáhly 100 repríz a vyhrály Diváckou cenu na pražském Festivalu Aktualit.

Jak to tehdy bylo s obsazením?
Tonda psal Klíče na neděli s představou herců. To je obrovská výhoda autorského divadla, že píše interpretům role na tělo. Měl s tím ostatně zkušenosti, protože už text-appealy s písničkami psal s představou toho, co kdo z členů jeho souboru umí a v čem může vyniknout.

A jak na premiéře hru přijali diváci?
Nadšeně. Bavili se situacemi, které mnozí znali z vlastní zkušenosti, a navíc sdíleli kolektivní nadšení z toho, že někdo vysloví za ně to, co je štve. Potleskem mohli dát najevo svou sounáležitost s inscenací.

Od té doby všechny hry Antonína Procházky mají své světové premiéry v Divadle J . K . Tyla. Řekl vám někdy, proč se tak rozhodl?
To se rozumí samo sebou. Spolupráce na výsledném tvaru hry byla zábavná, psal pro herce, kterým důvěřoval, a pro obecenstvo, které ho má rádo. A navíc si v každé komedii napsal jednu roli „na tělo". Ale není tak úplně pravda, že všechny hry napsal pro plzeňské divadlo. V době, kdy působil jako ředitel Divadla Miroslava Horníčka, uvedl tady svůj muzikálek Muzikvariát. A pro Lucii Bílou muzikál Láska je láska, uváděném v pražském divadle Ta Fantastika.

V jednom z rozhovorů mluvil Antonín Procházka o tom, že s vámi spolupracuje více než dvacet let. Byla jste dramaturgyní všech jeho děl? A změnila se za těch pětadvacet let nějak tvorba Antonína Procházky?
Dramaturgická spolupráce se týkala jen jedenácti textů, které napsal pro plzeňský činoherní soubor. Malá boční hudba, Hledám děvče na boogie-woogie, Holka nebo kluk a Kristián 2 jsou hudební komedie, které vznikly pro soubor operety a muzikálu. Tady byl iniciátorem můj muž, Miroslav Doutlík, ale ne proto, aby Antonín Procházka zůstal v rodině. Oba mají rádi stejný druh živého a přitom lidsky chápavého humoru. Srovnávat komedie by vydalo na samostatnou studii. V zásadě lze říct, že Toníček pracuje na základě jak reálné, tak sci-fi situace.

Kterou z her Antonína Procházky máte nejraději a proč?
To se dá říct těžko. Přestože u kritiky a na festivalech nejvíc bodovala hořčejší hra Ještě jednou, profesore, já moc ráda vzpomínám na komedii Přes přísný zákaz dotýká se sněhu. Zatímco ve většině Procházkových textů si krizi ve vzájemných vztazích způsobují hrdinové sami, tady jde o nevinně odsouzeného smolaře. Po návratu z vězení zjišťuje, že se nezměnil jen on, ale i rodina a svět, který důvěrně znal. Zjišťuje, že věci mají podivnou logiku a spravedlnost má na očích pásku. Ale i tady dává autor svému hrdinovi šanci.

Procházkovy hry si vybírají jak profesionálové, tak ochotníci – hrají se v Čechách i v cizině. Proč jsou podle vás tak oblíbené?
Jeho komedie čerpají ze současnosti. Hrdinové jeho her jsou velice životní. Mají obyčejná jména, zaměstnání i problémy. Ty si většinou vytvářejí sami. Sní nereálné sny, lžou nebo zalhávají, jsou zahleděni do sebe. A musí projít očistnou lázní trapasů, aby se dostali z bludného kruhu izolace a uvědomili si cenu partnera, života i vlastní identitu. Ukazuje, že štěstí není nedostupné, jenom je třeba umět ho najít. A to všechno píše Antonín Procházka s lehkostí a komediantskou hravostí.

Chtěla byste nějakou z her Antonína Procházky vidět v jiném divadle?
Nové divadlo v Torontu uvedlo jeho komedii Ve státním zájmu. Ale to už jsem prošvihla. Premiéra se uskutečnila v roce 2012.

Autor: Hana Josefová

30.1.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Michal Krmenčík z Plzně (vpravo) proti FCSB.

Střela z trestňáku mi nevyšla na sto procent, říká Bakoš

Trenér Pavel Vrba.

Výsledek je pozitivní, ale čeká nás velmi těžké utkání, varuje Vrba

V soutěži o nejlepšího výčepního zvítězil Miroslav Štych z Plzně

Plzeň – Dvanáctý ročník soutěže Pilsner Urquell Master Bartender 2017 zná svého vítěze. Je jím výčepní Miroslav Štych z restaurace U Mansfeldů v Plzni.

Odveta Indiánům vyšla. Dvěma góly k výhře přispěl Indrák

Chomutov, Plzeň – Odveta za úterní porážku v Plzni hokejové Škodovce na ledě Pirátů vyšla.

Centrum Hájek nabídne ubytování pro klienty

Šťáhlavy - Rodiče, kteří přijedou se svým postiženým dítětem na rehabilitační pobyt do Centra Hájek nedaleko Šťáhlav, zatím nemohli v prostorách bydlet.

Ženu týral tak, že chtěla skočit pod vlak

Klatovsko – Cítila se jako kus hadru. Přála si, aby se druhý den ráno už neprobudila a vážně přemýšlela o sebevraždě skokem pod vlak. Až do takového stavu dohnal svoji o 18 let mladší partnerku 63letý invalidní důchodce z Klatovska.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení