Mladého pěvce, jehož začátky jsou spojeny s Plzní studiem na Západočeské univerzitě a který se ke spolupráci s plzeňským Divadlem J. K. Tyla vrací jako Šándor Boris v inscenaci Kálmánovy operety Vévodkyně z Chicaga. Už v roce 1995 začal vystupovat ve Státní opeře Praha a v krátké době nastudoval hned několik významných rolí lyrického oboru: například Mozartova Tamina v Kouzelné flétně, Rossiniho Almavivu v Lazebníku sevillském, ale i Verdiho Alfréda v La Traviatě a Smetanova Jeníka v Prodané nevěstě. Jako Jeník exceloval i v Pařížské národní opeře v loňském nastudování pod taktovkou Jiřího Bělohlávka. S Paříží zahájil trvalou spolupráci v říjnu 2004, v současné době je rovněž stálým hostem Státní opery Praha a pražského Národního divadla, vystupuje také na řadě dalších evropských scén i v zámoří. V inscenaci plzeňského divadla naposledy účinkoval před více než pěti lety, kdy nastudoval Alfréda v Traviatě, mimo jiné pro zájezd do Japonska. Jako host se v Divadle J. K. Tyla objevil ještě v roli Števy v Janáčkově Její pastorkyni v loňském roce.

Do Plzně se nyní vracíte v inscenaci klasické Kálmánovy operety, v repertoáru máte i další tituly tohoto žánru. Máte operetu zřejmě rád…
„Vidíte, teď jste mi připomněla, že Vévodkyně z Chicaga zazní v Plzni podobně jako Prodaná nevěsta v Paříži po dlouhých 81 letech! Opereta je úžasná – zpěvák v ní nejen zpívá, ale i tancuje, využije činoherní herectví. Je to samozřejmě velmi náročné po stránce interpretační i inscenační a v tomto smyslu by měl být tento žánr určitou profesionální metou. Doporučoval bych mladým zpěvákům, aby se operety nebáli, vyzkoušeli její náročnost a objevili její kouzlo. Já osobně při klasické operetě zapomínám na vážnost opery a je pro mě opravdu příjemným odreagováním. Proto se snažím ušetřit si na tento žánr svůj čas. A Kálmánova hudba je zárukou té nejvyšší kvality. Tolik hudební invence by mu mohli současní skladatelé závidět. Je neskutečné, že tato opereta měla po premiéře v roce 1928 na 400 repríz, velký úspěch sklidila v témže roce i u nás v Praze a Plzni.“

Necítíte dnes u nás nezasloužený ústup klasické operety z její slávy? Přitom divákům soudě podle ohlasů inscenace operet chybí. V současné době zaznívají v podání mnoha souborů vesměs jen přezvučené muzikály, ne vždy kvalitní.
„Víte, velmi často mívám možnost zpívat operetu v německy mluvících zemích, kde je klasická opereta stále velmi populární a žádný ústup tam nezaznamenávají.Tady se stalo v posledních letech módou uvádět muzikály, a to mnohdy velmi pochybných kvalit. Přitom generace, která je schopna operetu zpívat a tancovat, se musí řemeslo nejprve naučit. Pěvecké party jsou často těžší než v opeře a o tancování a mluvení nehovořím vůbec. Myslím si, že je u nás stále velmi mnoho diváků, kteří operetu mají velmi rádi.“

Sám v operetě i klasickém muzikálu účinkujete. Nemůže být problém také v upadající kvalitě zpěvu v muzikálových produkcích obecně? Sólisté zpívají na mikroporty a do určité míry záleží na zvukaři, jaký vyrobí hlas.
„Já jsem si vyzkoušel jak muzikálovou produkci, tak operetní. Problém není v tom, že se zpívá na mikroport (i když mnoho zpěváků by bez portu asi nebylo vůbec slyšet), ale operetu a muzikál musíte zpívat od opery stylově odlišně. Spousta producentů divadel musí vydělávat a pak nasazují i tituly, ve kterých zpívají někteří herci, kteří spíše deklamují než zpívají. A to lidem vadí. Opereta je v tomto ohledu náročnější. O tom, že dobrá opereta pořád táhne diváky, svědčí fakt, že Čardášová princezna v Karlíně je neustále vyprodaná.“

V Plzni se ve Vévodkyni z Chicaga kromě vás objeví na jevišti společně se sólisty operety i další operní pěvci – s vámi alternující Aleš Voráček či sopranistka plzeňské opery Radka Sehnoutková. Na co se mohou diváci v nové inscenaci ještě těšit?
„Kálmán napsal kouzelné melodie, které mi neustále zní v uších.Spousta mých kolegů má bohaté zkušenosti z operet, takže se doufám budou diváci velmi bavit.“

Původně jste vystudoval hru na klarinet a saxofon. Jak se vám znalost obou hudebních nástrojů při studiu zpěvu hodila? A zahrajete si ještě dneska? Jen tak pro radost…
„Každý zpěvák, který studoval hru na nějaký nástroj, mi dá za pravdu,že je to výborná průprava pro hudební orientaci v partu, zpívání z listu i hudební paměť. Díky nástroji se učím velmi rychle všechny operní role. Opřený dech má také mnoho společných znaků, takže studium je nedílnou součástí vývoje každého adepta zpěvu. Času mi sice mnoho nezbývá, ale na ,,saxík“ si zahraji vždy rád.“

Proč jste vlastně po studiu na konzervatoři odešel pokračovat právě na Západočeskou univerzitu do Plzně?
„Po studiu klarinetu a pak operního zpěvu jsem chtěl pokračovat na některé z vysokých uměleckých škol. Zvažoval jsem mnoho variant, ale nakonec zvítězila Západočeská univerzita díky velmi dobrým kontaktům s docentkou Svatavou Luhanovou. Škola respektovala mé umělecké závazky a velmi mě v nich podporovala. I proto jsem na Západočeskou univerzitu doporučil svého skvělého kolegu a velkou naději operního zpěvu Adama Plachetku. Velmi rád na léta studií v Plzni vzpomínám.“

Tleská vám nejen tuzemské, ale i zahraniční publikum. Po osmi desetiletích jste byl v pařížské opeře prvním českým Jeníkem. Jak jste se ke spolupráci s Paříží vlastně dostal?
„Moje spolupráce s Opera National de Paris byla jedna velká náhoda. V roce 2004 jsem v Národním divadle v Praze zaskakoval Jeníka v Prodané nevěstě a v publiku seděla tehdy nastupující umělecká šéfka v Paříži. Ihned mi nabídla role na dva roky dopředu. A Prodanka je prostě moje osudová záležitost. Když jsem nyní v Paříži zpíval Jeníka, byl to krásný zážitek.“

K Jeníkovi jste se v Paříži odrazil od menších rolí. Můžete srovnávat – je velký rozdíl mezi prací se sólisty u nás a v zahraničí?
„K takové velké roli, jakou je Jeník, musí zpěvák dojít po delší uvážlivé cestě, na které si už musí být jistý svojí technikou a hlasem. Jinak riskuje mnoho hlasových karambolů. Právě v přístupu k mladším zpěvákům vidím velký rozdíl u nás a v cizině. Nechávají zpěváka zrát a uvážlivě vybírají party pro jeho hlas tak, aby byl uchován pro pozdější náročné úkoly. Operní studia mají ve světě svá opodstatnění. Je škoda,že jsme tato studia u nás zrušili, respektive nenašli prostředky pro jejich financování.Určitě bychom se pak nedivili,že tolik hlasů končí předčasně.“

Kálmán je ve srovnání s vašimi dalšími rolemi – ať to jsou dramatické role operní, náročná koncertní a oratorní díla nebo díla soudobých autorů – něco zcela jiného. Odpočinete si teď v Plzni při operetě?
„Na odpočinek mi v současné době zbývá opravdu málo času, protože současně zkouším v Národním divadle Lenského v nové produkci Eugena Oněgina v režii amerického režiséra Andree Serbana. Ale jak jsem už řekl, opereta nám dává možnost na chvilku se zastavit, zasnít se… A lidé stále dokola potřebují slyšet a hlavně prožít krásný romantický příběh. A proč ne zrovna na prknech plzeňského divadla při Vévodkyni z Chicaga?“